Een conflict ontstaat bijna altijd uit het ‘onschuldig anders zijn’ van 2 of meer mensen. Er zijn naar mijn ervaring maar weinig echte ‘schurken’, die erop uit zijn om de ander bewust kwaad aan te doen.

Iedereen is uniek

Iedereen is anders

En er is niemand die ik helemaal begrijp

Spanning is dus normaal, maar kan 2 kanten uitgaan:

De glijbaan

Van onbegrip tot verachting en afscheid. Het kan razendsnel gaan. Roetssssj! Voor je het weet zit je in de ‘volgende fase’. Als je negatief gedrag van de ander ervaart en het repeteert zich een paar keer, zonder dat je met elkaar in gesprek gaat of het gesprek hierover mislukt tussen jullie, dan kan het een kwestie van een paar weken zijn dat je wellicht tot je eigen verbijstering moet constateren: ik heb een conflict!

Bergbeklimmen

Als medewerkers de moeite nemen om in elkaar te investeren, tijd nemen om elkaar beter te leren kennen, dan leidt dat letterlijk tot meer begrijpen = meer begrip. En als ik dat ‘anders zijn’ van die ander meer begrijp, dan snap ik zijn gedrag ook beter, wat conflicten voorkomt en vertrouwen bouwt. Het leidt stapje voor stapje tot acceptatie en respect van elkaar!

Van Roetsjen naar klimmen!

De mediators van MediationMessenger helpen je om de snelheid uit het Roetsjen te halen en de overstap te maken naar de andere kant: naar begrip en het helder krijgen wat er verder voor nodig is om de weg omhoog te kunnen inslaan. Stap voor stap!

Bellen?

Aanstaande vrijdag, tussen 13.00 en 14.00 uur hebben we spreekuur. Bel, als je aan het roetsjen bent: 06-55142809